переклав о. О. Кривобочок ТІ
неофіційний переклад для особистого вжитку
ПАПСЬКА РАДА У СПРАВАХ МІЖРЕЛІГІЙНОГО ДІАЛОГУ
ПОСЛАННЯ ДО БУДДИСТІВ
З НАГОДИ СВЯТА VESAKH 2002
Буддисти і християни:
Сприяння культурі життя заради майбутнього
Дорогі друзі-буддисти,
- Я пишу до вас знову цього року з нагоди свята Vesakh, щоби висловити мої щирі вітання від Папської Ради у справах Міжрелігійного Діалогу. Я молюся, щоб усі наші друзі-буддисти в усьому світі мали радісні й веселі свята.
- Вітаючи вас, я не можу не згадати драматичні події 11 вересня минулого року. Відтоді люди в усьому світі відчули новий страх за майбутнє. Серед загального страху, чи не буде це нашим обов’язком християн і буддистів, разом із усіма людьми доброї волі підтримувати надію і будувати культуру, основану на цій надії, щоб майбутній світ жив у кращому мирі?
- Ми живемо в епоху великого технологічного прогресу. Це піднімає питання щодо просування людських цінностей, і саме з цього приводу я хотів би поділитися з вами деякими думками. Однією з найважливіших людських цінностей, безсумнівно, є право на життя, яке потрібно захищати від моменту зачаття до моменту природної смерті. Однак, великий парадокс в тому, що праву на життя загрожують саме сучасні високорозвинені технології. Цей парадокс досяг такого рівня, що створилася «культура смерті», в якій аборти, евтаназія та генетичні експерименти над самим людським життям вже отримали юридичне право або перебувають на шляху до отримання. Як ми можемо не поєднати цю культуру смерті, в якій безневинні, беззахисні та важко хворі перебувають під загрозою смерті, з терористичними атаками, такими як 11 вересня, в яких було вбито тисячі невинних людей? Ми мусимо сказати, що одне і друге побудоване на презирстві до людського життя.
- Буддійське вчення та традиція підтримують повагу до всіх живих істот, якими б незначними вони не здавалися. Якщо з такою турботою ставляться навіть до, здавалося б, нічого не вартого створіння, то наскільки більшої поваги заслуговує людина, яка, як ми, християни, віримо, створена на образ і подобу самого Бога. Гідність та права людини були основною турботою католиків в останні часи. Саме на цій спільній повазі до людини ми, християни та буддисти, повинні будувати «культуру життя», в якій право на життя повністю захищене від зачаття до природної смерті, а всі умови, необхідні для життя, гідного людини, конкретно реалізуються. Це буде спосіб боротися з культурою смерті.
- Наше спільне переконання – пошана до людського життя – спочатку зароджується в серцях людей, а потім стає соціальною дійсністю. Тут я хотів би згадати молодих людей, чиї серця, ймовірно, шоковані та страждають від трагічних подій, які вони бачили на власні очі. Освіта, особливо молоді, в повазі до життя має бути одним із наших основних пріоритетів. Через наші релігійні громади та установи ми могли б розробити власний підхід до виховання молоді, щоб серед неї панували сильні етичні переконання та культура життя. Лише тією мірою, якою етика та культура життя переважатимуть у всьому суспільстві, ми можемо сподіватися, що принцип поваги до життя буде закріплений у поглядах та законах суспільства.
- Дорогі друзі-буддисти, цього року я хотів поділитися з вами цими думками. Давайте разом дивитися з надією в майбутнє, що воно принесе більш мирний та процвітаючий світ для всіх. Радісних свят!
Кардинал Франциск Арінсе
Президент