L’UNITÀ DELLA FEDE E IL PLURALISMO TEOLOGICO
переклав о. О. Кривобочок ТІ
неофіційний переклад для особистого вжитку
МІЖНАРОДНА БОГОСЛОВСЬКА КОМІСІЯ
ЄДНІСТЬ ВІРИ І БОГОСЛОВСЬКИЙ ПЛЮРАЛІЗМ*
(1972)
ЗМІСТ
Вимір проблеми
Тривалість формул віри
Плюралізм і єдність в моралі
Вимір проблеми
- Єдність і плюралізм у вираженні віри остаточно вкорінені в таїну самого Христа, який, будучи таїною вселенського сповнення і примирення (див. Еф. 2, 11-22), перевершує можливості вираження будь-якої історичної епохи і тим самим не піддається вичерпній систематизації (див. Еф. 3, 8-10).
- Єдність-двоїстість Старого і Нового Завітів, як фундаментальне історичне вираження християнської віри, пропонує конкретну відправну точку для єдності-плюралізму цієї ж віри.
- Динамізм християнської віри, особливо її місіонерський характер передбачає обов’язок раціонально її пояснювати; не будучи філософією, віра, тим не менш, дає орієнтир для мислення.
- Правда віри пов’язана з її історичним розвитком від Авраама до Христа і від Христа до Парузії. Як наслідок, ортодоксія – це не визнання якоїсь системи, а участь у розвитку віри і, в такий спосіб, у «я» Церкви, яка єдина існує в часі і є справжнім суб’єктом Кредо.
- Той факт, що правда віри переживається в її історичному розвитку, зумовлює її зв’язок з практикою та історією цієї віри. Оскільки християнська віра ґрунтується на Втіленому Слові, то її історичний та практичний характер суттєво відрізняється від форми історичності, в якій тільки людина була б творцем власного значення.
- Церква – об’єднуючий суб’єкт, у якому представлена єдність новозавітних теологій і єдність догм, які виникали на шляху історії. Вона базується на сповіданні смерті та воскресіння Ісуса Христа, яке проголошує та целебрує силою Духа.
- Критерієм для розрізнення справжнього і хибного плюралізму є віра Церкви, виражена в органічній цілісності її нормативних тверджень. Фундаментальний критерій – Святе Письмо разом зі сповіданням Церкви, яка вірує та молиться. Серед догматичних тверджень пріоритетними є твердження древніх Соборів. Твердження християнської думки підпорядковані твердженням про самі факти віри.
- Хоча сучасний стан Церкви сприяє плюралізмові, але плюралізм має свої границі через те, що віра створює спілкування людей в правді, яка стала доступною через Христа. Це робить неприпустимим будь-яке розуміння віри, яке зводить її до суто прагматичної співпраці без спілкування в правді. Ця правда не зв’язана з якоюсь богословською системою, а виражається в нормативних положеннях віри.
Якщо представлення доктрини дуже двозначні й повністю несумісні з вірою Церкви, то Церква має можливість визначити помилки й обов’язок їх виправити – і навіть, як крайню необхідність, відкинути єресь як останній спосіб зберегти віру Божого Люду.
- З причини універсального й місіонерського характеру християнської віри, події й слова, об’явлені Богом, потрібно постійно переосмислювати, переформульовувати, по-новому переживати в кожній людській культурі, якщо хочемо, щоби вони давали правильну відповідь на проблеми, які нуртують в серці кожної людини, надихали молитву, культ і щоденне життя Божого Люду. У такий спосіб Євангеліє Христа веде кожну культуру до повноти й водночас піддає її творчій критиці. Локальні Церкви, які під керівництвом своїх пастирів виконують це важке завдання втілення християнської віри, повинні завжди підтримувати тяглість і єдність із Вселенською Церквою минулого і сьогодення. Завдяки цим зусиллям вони сприяють як поглибленню християнського життя, так і прогресу богословських роздумів у Вселенській Церкві, і ведуть людство у всій його різноманітності до єдності, якої бажає Бог.
Тривалість формул віри
- Догматичні формулювання слід розглядати як відповіді на конкретні проблеми, і з цієї точки зору вони завжди залишаються істинними. Їх постійна значущість пов’язана з тривалою актуальністю проблем, якими вони займаються.
Крім того, не слід забувати, що наступні питання, які християни ставлять щодо значення Божого Слова, настільки життєво пов’язані з уже отриманими відповідями, що сьогоднішні відповіді завжди певним чином скеровують до відповідей вчорашнього дня, навіть якщо їх не можна звести до них.
- Догматичні визначення зазвичай використовують сучасну лексику, і навіть коли такі визначення використовують філософські терміни, то це не зобов’язує Церкву визнавати якусь філософію, бо ці терміни лише виражають реалії, що лежать в основі загального людського досвіду та які ці терміни ідентифікували.
- Ці визначення ніколи не слід розглядати окремо від автентичного вираження Божого Слова у Святому Письмі, а також відокремлено від усього євангельського послання в кожну епоху. З другого боку, ці визначення конституюють норми цього послання для щораз кращого пояснення Об’явлення. Але Об’явлення залишається незмінним не тільки по суті, але й у своїх фундаментальних твердженнях.
Плюралізм і єдність в моралі
- Плюралізм у моральній сфері проявляється перш за все у застосуванні загальних принципів до конкретних ситуацій. Плюралізм ще більше розвивається внаслідок зустрічі культур, які не знали одна одну, і внаслідок швидких змін у суспільстві.
Однак фундаментальна єдність проявляється через спільну повагу до людської гідності, яка передбачає імперативні норми для людського життя.
Людське сумління виражає деяке число фундаментальних вимог (див. Рим. 2, 14), які в наші часи визнані в опублікованих деклараціях про основні права людини.
- Єдність християнської моралі ґрунтується на незмінних принципах, що містяться у Святому Письмі, пояснюються Традицією та подаються кожному поколінню Магістеріумом Церкви. Пригадаймо основні принципи: вчення та приклад життя Божого Сина, який об’являє серце свого Отця, уподібнення до Його смерті та воскресіння, життя в Духові в лоні Церкви, у вірі, надії та любові, щоб ми оновлювалися за образом Бога.
- Необхідна єдність віри та сопричастя не перешкоджає різноманітності покликань та особистих уподобань у способі наближення до таїни Христа та життя нею.
Свобода християнина (див. Гал. 5, 1, 13), далека від необмеженого плюралізму, вимагає зусиль у напрямку до повної об’єктивної правди не менше, ніж терпеливості до немічних сумлінь (див. Рим. 14, 15; 1 Кор. 8).
Повага до автономії людських цінностей та законних обов’язків у цій сфері передбачає можливість різноманітних аналізів та тимчасових виборів з боку християн. Цю різноманітність можна прийняти в одному послусі віри й любові (див. Gaudium et Spes, n. 43).
* Текст затверджений «in forma specifica» Міжнародною Богословською Комісією. Змістовний коментар до нього міститься у Commissione Teologica Internazionale, Pluralismo: unità della fede e pluralismo teologico, Edizioni Dehoniane, Bologna 1974, 249 pp.