se08

Теорія і практика Духовних Вправ. Частина 8

18. Три дні – «Бог любить трійцю»

Дослідження канадських і російських учених мають багато спільних і дуже цікавих елементів. Наприклад, як у першому, так і в другому випадку піддослідні не могли витримати більше, ніж три доби. Порівняймо це з деякими фактами Святого Письма.

Брати Йосифа Єгипетського потрапили до в’язниці. Бт. 42, 17. 21-22: „17 І він забрав їх під варту на три дні. 21 І говорили вони один одному: Справді, винні ми за нашого брата, бо ми бачили недолю душі його, коли він благав нас, а ми не послухали… Тому то прийшло це нещастя на нас! 22 І відповів їм Рувим, говорячи: Чи не говорив я вам, кажучи: Не грішіть проти хлопця, та ви не послухали. А оце й кров його жадається… .

Йона не хоче слухати Бога. Йона 1, 17-2, 10: „17, 1 І призначив Господь велику рибу, щоб вона проковтнула Йону. І був Йона в середині цієї риби три дні та три ночі. 2, 1 І молився Йона до Господа, Бога свого, з утроби тієї риби, 2 та й казав: Я кликав з нещастя свого до Господа, і відповідь дав Він мені, із нутра шеолу кричав я, і почув Ти мій голос! 3 І Ти кинув мене в глибочінь, у серце моря, і потік оточив був мене. Усі хвилі Твої та буруни Твої надо мною пройшли. 4 І сказав я: Я вигнаний з-перед очей Твоїх, проте ще побачу я храм Твій святий. 5 Вода аж по душу мене обгорнула, безодня мене оточила, очерет обвиває кругом мою голову! 6 Я зійшов аж до споду гори, а земля її засуви стали за мною навіки! Та підіймеш із ями життя моє, Господи, Боже Ти мій! 7 Як у мені омлівала душа моя, Господа я спогадав, і молитва моя ця до Тебе долинула, до храму святого Твого! 8 Ті, що тримаються марних божків, свого Милосердного кидають. 9 А я голосною подякою принесу Тобі жертву, про що присягав я, те виконаю. Спасіння у Господа! 10 І Господь звелів рибі, і вона викинула Йону на суходіл.

Як для Йони, так і для братів Йосифа три дні перебування у киті або у в’язниці – це щось подібне до перебування піддослідних у сурдокамерах. Йона і брати Йосифа за цей час пізнали свою гріховність. Брати Йосифа спромоглися навіть пізнати конкретний гріх, вчинений у далекому минулому, – як причину своїх теперішніх бід. Йона покаявся і навернувся.

Сьогодні в харизматичних рухах відбувається подібне. В першу чергу молитовна група молиться за дар пізнання причини духовних, психічних чи тілесних бід потребуючого, а вже потім – після пізнання, усвідомлення і каяття за свій гріх – за дар духовного і тілесного зцілення.

Чому піддослідні в сурдокамерах не могли витримати більше, ніж три дні? Можна припустити, що цей час достатній для того, щоб людина, відірвана силою від зовнішнього світу, змогла увійти у внутрішній, духовний світ. А духовний світ – це досвід своєї гріховності, а не „сьомого неба”. Цей досвід дуже болючий, і людина його лякається, утікає від нього. Часом трапляється, що реколектанти втікають з реколекцій саме третього або четвертого дня: увійшовши в духовний світ, не усвідомлюють – що відбувається, чому вони терплять, і намагаються якнайшвидше позбутися свого болю. Не хочуть зрозуміти, що цей біль очищає, лікує і спасає.

Духовний досвід передує будь-якій розумовій конструкції, яка намагається пояснити цей досвід. Духовний досвід об’єднує людей різних релігій. Коли ж вони намагаються пояснити цей досвід розумом та мовою на фундаменті своїх релігій, то створюють різноманітні теорії та філософії, які дуже часто несумісні між собою і роз’єднують людей.

Воскреснути з Христом до нового життя може лише той, хто разом з Ним умер. Знаменно, що Ісус Христос воскрес саме на третій день. Трьохденне перебування Йони в череві кита або братів Йосифа у в’язниці може бути прообразом перебування Ісуса Христа у потойбічному світі, а їхнє звільнення – прообразом воскресіння.

Мінімальний термін будь-яких реколекцій – три дні. За цей час людина спроможна торкнутися духовного світу.

Вих. 19, 11: „І нехай вони будуть готові на третій день, бо третього дня зійде Господь на гору Синай на очах усього народу”.

Вих. 19, 16: „І сталося третього дня, коли ранок настав, і знялися громи та блискавки, і густа хмара над горою та сильний голос сурми! І затремтів увесь народ, що був у таборі….

Три дні – мінімальний термін, щоб люди змогли приготувати свої душі на зустріч з Богом.

Вих. 10, 22-24: „22 І простяг Мойсей свою руку до неба, і сталася густа темрява по всій єгипетській землі три дні. 23 Не бачили один одного, і ніхто не вставав з свого місця три дні! А Ізраїлевим синам було світло в їхніх садибах. 24 І покликав фараон Мойсея, та й сказав: Ідіть, служіть Господеві!. Три дні фараон роздумував над тим, що відбувається, тобто відбув своєрідні реколекції з духовним розпізнаванням і зробив з цього належні висновки.

Бт. 40, 8-19: „8 А вони сказали йому: Снився нам сон, а відгадати його немає кому. І сказав до них Йосип: Чи ж не в Бога відгадки? Розповіжте но мені. 9 І оповів начальник чашників Йосипові свій сон, і сказав йому: Бачив я в сні своїм, ось виноградний кущ передо мною. 10 А в виноградному кущі три виноградні галузки, а він сам ніби розцвів, пустив цвіт, і дозріли грона його ягід. 11 А в моїй руці фараонова чаша. І взяв я ті ягоди, і вичавив їх до фараонової чаші, і дав ту чашу в руку фараона. 12 І сказав йому Йосип: Оце відгадка його: три виноградні галузки це три дні. 13 Ще за три дні підійме фараон твою голову, і верне тебе на твоє становище, і ти даси чашу фараона до руки його за першим звичаєм, як був ти чашником його. 14 Коли ти згадаєш собі про мене, як буде тобі добре, то вчиниш милість мені, коли згадаєш про мене перед фараоном, і випровадиш мене з цього дому. 15 Бо я був справді вкрадений із Краю єврейського, а також тут я не вчинив нічого, щоб мене вкинути до цієї ями. 16 І побачив начальник пекарів, що він добре відгадав, і промовив до Йосипа: І я в сні своїм бачив, ось три коші печива на голові моїй. 17 А в коші горішньому зо всякого пекарського виробу фараонове їдження, а птах їв його з коша з-над моєї голови. 18 І відповів Йосип і сказав: Оце відгадка його: три коші то три дні. 19 Ще за три дні підійме фараон голову твою з тебе, і повісить тебе на дереві, і птах поїсть тіло твоє з тебе. Бог устами Йосифа дає можливість цим людям, особливо другому, час для покаяння і для навернення. Три дні – цілком достатній час для свого внутрішнього оновлення.

Ді. 9, 3-18: „3 А коли він ішов й наближався до Дамаску, то ось нагло осяяло світло із неба його, 4 а він повалився на землю, і голос почув, що йому говорив: Савле, Савле, чому ти Мене переслідуєш? 5 А він запитав: Хто Ти, Пане? А Той: Я Ісус, що Його переслідуєш ти. Трудно тобі бити ногою колючку! 6 А він, затрусившися та налякавшися, каже: Чого, Господи, хочеш, щоб я вчинив? А до нього Господь: Уставай, та до міста подайся, а там тобі скажуть, що маєш робити! 7 А люди, що йшли з ним, онімілі стояли, бо вони чули голос, та нікого не бачили. 8 Тоді Савл підвівся з землі, і хоч очі розплющені мав, нікого не бачив… І за руку його повели й привели до Дамаску. 9 І три дні невидющий він був, і не їв, і не пив. 10 А в Дамаску був учень один, на ймення Ананій. І Господь у видінні промовив до нього: Ананію! А він відказав: Ось я, Господи! 11 Господь же до нього: Устань, і піди на вулицю, що Простою зветься, і пошукай в домі Юдовім Савла на ймення, тарсянина, ось бо він молиться, 12 і мужа в видінні він бачив, на ймення Ананія, що до нього прийшов і руку на нього поклав, щоб став він видющий… 13 Відповів же Ананій: Чув я, Господи, від багатьох про цього чоловіка, скільки зла він учинив в Єрусалимі святим Твоїм! 14 І тут має владу від первосвящеників, щоб в’язати усіх, хто кличе Ім’я Твоє. 15 І промовив до нього Господь: Іди, бо для Мене посудина вибрана він, щоб носити Ім’я Моє перед народами, і царями, і синами Ізраїля. 16 Бо Я покажу йому, скільки має він витерпіти за Ім’я Моє. 17 І Ананій пішов, і до дому ввійшов, і руки поклавши на нього, промовив: Савле брате, Господь Ісус, що з’явився тобі на дорозі, якою ти йшов, послав ось мене, щоб став ти видющий, і наповнився Духа Святого! 18 І хвилі тієї відпала з очей йому ніби луска, і зараз видющий він став… І, вставши, охристився. Савло не був приготований до безпосередньої зустрічі з Ісусом Христом. Благодать досвіду воскреслого Христа перевищувала його духовні й інтелектуальні пізнавальні здібності. Бог позбавив його зору, а разом з тим можливості сприймати зовнішній світ. Савло зосередився на собі, на своєму серці, зумів глибоко ввійти у свою душу, переосмислити свої релігійні переконання. Стара людина вмерла, народилась нова. Жорстокий переслідувач християн за три дні перетворився в апостола народів. Савле брате, Господь Ісус, що з’явився тобі на дорозі, якою ти йшов, послав ось мене, щоб став ти видющий, і наповнився Духа Святого! 18 І хвилі тієї відпала з очей йому ніби луска, і зараз видющий він став. Савло став видющим у духовному плані – отримав нові очі, якими почав бачити довколишню дійсність у зовсім іншому світлі.

Пригляньмося іншим текстам Святого Письма.

Вих. 15, 22: „І повів Мойсей Ізраїля від Червоного моря, і вийшли вони до пустині Шур. І йшли вони три дні в пустині, і не знаходили води”.

І. Н. 2, 16: „І сказала вона їм: Ідіть на гору, щоб не спіткала вас погоня. І ховайтеся там три дні, аж поки не вернеться погоня, а потому підете своєю дорогою”.

І. Н. 2, 22: „І вони пішли, і вийшли на гору, та й сиділи там три дні, аж поки вернулася погоня. І шукала погоня по всій дорозі, та не знайшла їх”.

1 Цар. 12, 5: „А він відказав їм: Ідіть ще на три дні, і верніться до мене. І пішов той народ”.

2 Хр. 10, 5: „А він відказав їм: Ідіть ще на три дні, і верніться до мене. І пішов той народ”.

Ез. 8, 32: „І прийшли ми до Єрусалиму, і сиділи там три дні”.

Неєм. 2, 11-12: „11 І прийшов я до Єрусалиму, і був там три дні. 12 І встав я вночі, я та трохи людей зо мною, і не розповів я нікому, що Бог мій дав до мого серця зробити для Єрусалиму”.

Три дні – це час духовних пошуків. Людина шукає виходу з ситуації. Внутрішнє психічне напруження підсилюється і через три дні набирає кризової гостроти – виникає ніби тупикова ситуація, з якої людина не спроможна вийти з допомогою свого актуального мислення та світогляду. Вона повинна вчинити велике зусилля волі, щоб вийти на вищий рівень свідомості, що на рівні досвіду або внутрішніх переживань виглядає як стрибок у незнане, у прірву. Якесь відображення цього досвіду знаходимо у фантастичному фільмі «Білий шум»: тріа мера – третій день.

oleh

о.Олег Кривобочок, ТІ