У період з 16 по 21 червня 2025 року в центрі «Простір Надії» в Чернівцях відбулася Літня школа, присвячена студентам ІІ та ІІІ курсів спеціальності «міжнародні відносини» Чернівецького національного університету. Ідея такої Школи не є новою — у минулому тут вже проходили кілька її випусків, однак цього разу захід уперше відбувся в нововідремонтованому приміщенні центру.
Літня школа була організована у тісній співпраці з Університетом Ignatianum (Краків, Польща) та Чернівецьким національним університетом імені Юрія Федьковича, з якого й походили учасники тренінгу.
Що таке Літня школа? Щоб краще пояснити цю ідею, варто згадати програму навчальних візитів, відому у світі польських фондів та організацій під назвою «Study Tours to Poland». На початковому етапі ці заходи фінансувалися в межах програми «RIT» («Region in Transition») Польсько-Американським фондом свободи. Ці навчальні поїздки існують вже понад 20 років (а отже, мають чималий досвід), і завдяки їм багато студентів зі Східної Європи мали можливість приїхати до Польщі на кільканадцять днів, щоб у різних аспектах побачити трансформації, які відбулися в Польщі після 1989 року, та їх наслідки.
«Study Tours to Poland» — це програма, покликана ділитися результатами польських соціальних, політичних і економічних змін зі студентами з пострадянського простору. Ці зміни мали як позитивні, так і проблемні сторони, тому й варто ділитися досвідом. Безсумнівно, ці перетворення мали вплив і за межами Польщі. Програма за роки змінювала своїх організаторів та координаторів, однак і досі функціонує. І саме ця ініціатива стала натхненням для Літньої школи в Чернівцях.
Обмін польським досвідом трансформації, а також його вплив на сусідні країни став темою цьогорічної Літньої школи. Заняття проводили о. д-р Ярослав Хархула SJ та пані Христина Потапенко з Університету Ignatianum, а також о. Норберт Фрейєк SJ з «Простору Надії». Координатором з боку Чернівецького університету був проф. Владислав Струтинський — також викладач кафедри міжнародних відносин.
42 студенти мали нагоду відвідати лекції, присвячені таким темам, як: суспільні та політичні зміни в Польщі після 1989 року, маніпуляції та дезінформація в інформаційному полі щодо польсько-українських відносин у контексті нинішньої війни, Помаранчева революція з перспективи 20 років потому, а також новітня історія України у світлі перебудови, розпаду СРСР і трансформацій у Центрально-Східній Європі.
У рамках Літньої школи був передбачений один день без занять, під час якого учасники відвідали Хотин, де оглянули фортецю над Дністром — свідка, зокрема, війн Речі Посполитої з Османською імперією.
Відгуки учасників були добрі та дуже добрі. Самі студенти запропонували урізноманітнити майбутні заняття й поділилися темами, які їх цікавлять. Хоча мовою занять була польська, усі учасники ще до початку Школи заявили про знання мови на рівні, достатньому для розуміння матеріалу.
Чому важливо ділитися польським досвідом? По-перше, тому що щось нам вдалося зробити, а щось — ні. По-друге, багато що вдалося (хоч шлях і був довгий), тому треба ділитися цим досвідом — можливо, колись хтось зуміє зробити це ще краще. По-третє, польський шлях трансформації, незважаючи на складну історію з сусідами, може стати для них натхненням. До речі (і це вже зовсім на маргінесі): побічним ефектом польських внутрішніх чвар є те, що ми часто недооцінюємо власні досягнення. Ці «чвари» невдовзі святкуватимуть своє 30-річчя. Що ж, Аугсбурга на горизонті поки що не видно.
На завершення майстер-класів, під час якого кожен студент отримав сертифікат участі, були присутні також декан факультету історії, політології та міжнародних відносин проф. Василь Карпо, завідувач кафедри міжнародних відносин проф. Віталій Макар, а також згаданий проф. Владислав Струтинський. Літня школа матиме своє продовження восени цього року у Кракові, хоча з огляду на військові дії та українське законодавство — у дещо зміненому форматі. На наступний рік вже заплановано чергову Літню школу — знову в Чернівцях.
о. Норберт Фрейєк SJ