SYNODALITY AND PRIMACY DURING THE FIRST MILLENNIUM:
TOWARDS A COMMON UNDERSTANDING
IN SERVICE TO THE UNITY OF THE CHURCH
переклав о. Олег Кривобочок ТІ
неофіційний переклад для особистого вжитку
СИНОДАЛЬНІСТЬ І ПРИМАТ У ПЕРШОМУ ТИСЯЧОЛІТТІ:
НА ШЛЯХУ ДО СПІЛЬНОГО РОЗУМІННЯ
РАДИ СЛУЖІННЯ ЄДНОСТІ ЦЕРКВИ
К’єті, 21 вересня 2016
Що ми бачили й чули, звістуємо й вам, щоб і ви мали спільність [koinonia] із нами.
А наша спільність [koinonia] – з Отцем і з його Сином Ісусом Христом.
І це ми вам пишемо, щоб наша радість була повна
(1 Йо. 1, 3-4)
- Церковне сопричастя постає безпосередньо з Втілення вічного Божого Слова згідно з доброю волею (eudokia) Отця через Святого Духа. Христос прийшов на землю і заснував Церкву як своє тіло (див. 1 Кор. 12, 12-27). Єдність Осіб Пресвятої Тройці виражається у взаємному сопричасті (koinonia) членів Церкви. Тому св. Максим Ісповідник стверджував, що Церква – це ‘eikon’ Пресвятої Тройці[1]. На Тайній Вечері Ісус Христос молився до свого Отця: «Заради імени твого бережи їх, тих, що їх ти мені передав, щоб були одно, як ми!» (Йо. 17, 11). Ця тринітарна єдність проявляється у Святій Євхаристії, в якій Церква молиться до Бога Отця через Ісуса Христа у Святому Дусі.
- З найдавніших часів одна Церква існувала як багато локальних Церков. Сопричастя (koinonia) Святого Духа (пор. 2 Кор. 13, 13) досвідчували як всередині кожної локальної Церкви, так і у стосунках між ними як єдність у різноманітності. Під керівництвом Святого Духа (див. Йо. 16, 13) Церква розробила організаційні моделі та різні практики згідно зі своєю природою «люду, приведеного до єдності на зразок єдності Отця, Сина і Святого Духа»[2].
- Синодальність – це фундаментальна якість Церкви в цілому. Св. Йоан Золотоустий сказав: «“Церква” означає як асамблею [systema], так і синод [synodos]»[3]. Цей термін походить від слова «собор» (synodos грецькою, concilium латинською), який спочатку позначав зібрання єпископів, під керівництвом Святого Духа, для спільних обговорень і дій у турботі про Церкву. В широкому значенні це активна участь усіх вірних у житті й місії Церкви.
- Термін «примат» означає бути першим (primus, protos). У Церкві примат належить її Главі – Ісусові Христові, «Він – начало, первородний з мертвих, так, щоб у всьому він мав першенство [protevon]» (Кол. 1, 18). Християнська Традиція ясно показує, що в синодальному житті Церкви на різних рівнях єпископ завжди вважається «першим». Ісус Христос поєднує цю «першість» зі служінням (diakonia): «Коли хто хоче бути першим, нехай буде з усіх останнім і усім слугою» (Мр. 9, 35).
- У другому тисячолітті сопричастя між Сходом і Заходом було розірвано. Для відновлення єдності між католиками й православними було докладено багато зусиль, але безуспішно. Спільна Міжнародна Комісія з Богословського Діалогу між Римо-католицькою та Православною Церквами у своїй постійній роботі з подолання богословських розбіжностей розглядає взаємозв’язок між синодальністю та приматом у житті Церкви. Різне розуміння цих дійсностей відіграло важливу роль у розколі між православними і католиками. Тому вкрай важливо дійти до спільного розуміння цих взаємопов’язаних, взаємодоповнюючих та нероздільних діійсностей.
- Щоби досягти спільного розуміння примату й синодальності, потрібно роздумувати над історією. Бог об’являється в історії. Особливо важливо разом по-богословському осмислювати історію церковної літургії, духовності, інституцій і норм, які завжди мають богословський вимір.
- Історія Церкви у першому тисячолітті є вирішальною. Незважаючи на деякі тимчасові розколи, християни Сходу та Заходу жили в сопричасті упродовж цього часу, і в цих умовах були сформовані основні структури Церкви. Зв’язок між синодальністю і приматом набував різні форми, які можуть дати життєво важливі вказівки православним і католикам у їхніх зусиллях по відновленню повного сопричастя сьогодні.
Локальна Церква
- Єдина, свята, соборна і апостольська Церква, головою якої є Христос, присутня в євхаристійному єднанні локальної церкви під проводом її єпископа. Він є тим, хто головує (‘proestos’). У літургійному єднанні єпископ робить присутність Ісуса Христа видимою. У локальній церкві (тобто дієцезії) багато вірних та духовенство під керівництвом одного єпископа об’єднані між собою у Христі та перебувають у сопричасті з Ним у кожному аспекті життя Церкви, особливо у целебруванні Євхаристії. Св. Ігнатій Антіохійський навчав: «Де єпископ, там нехай будуть усі люди, так само як де Ісус Христос, там і католицька Церква [katholike ekklesia]»[4]. Кожна локальна Церква целебрує у єдності з усіма іншими локальними Церквами, які сповідують істинну віру та целебрують ту саму Євхаристію. Коли Євхаристію звершує пресвітер, то локальний єпископ завжди згадується як знак єдності локальної Церкви. На Євхаристії proestos і спільнота взаємозалежні: спільнота не може целебрувати Євхаристію без proestos, а proestos, в свою чергу, повинен звершувати Євхаристію зі спільнотою.
- Цей взаємозв’язок між proestos чи єпископом та спільнотою є конститутивним елементом життя локальної Церкви. Разом з духовенством, яке пов’язане з його служінням, локальний єпископ працює серед вірних – Христової пастви – як гарант і служитель єдності. Як наступник апостолів, він виконує свою місію служіння та любові, окормлювати свою спільноту та вести її, як її голова, до дедалі глибшої єдності з Христом в істині, підтримуючи апостольську віру через проповідь Євангелія та звершення Таїнств.
- Оскільки єпископ є главою своєї локальної Церкви, то він представляє свою Церкву перед іншими локальними Церквами та у сопричасті всіх Церков. Так само він уприсутнює це сопричастя у своїй Церкві. Це фундаментальний принцип синодальності.
Регіональне сопричастя Церков
- Існує безліч свідчень, що єпископи в ранній Церкві усвідомлювали спільну відповідальність за Церкву в цілому. Св. Кипріян учив: «Існує лише один єпископат, але він розкиданий серед гармонійного сонму всіх єпископів»[5]. Цей зв’язок єдності виражався у вимозі, щоб у рукопокладенні (cheirotonia) нового єпископа брали участь принаймні три єпископи[6]. Це також було видно в численних зібраннях єпископів на соборах або синодах для обговорення спільних питань доктрини (dogma, didaskalia) та практики, а також у їхньому частому обміні листами та взаємних візитах.
- Вже в перші чотири століття християнства в межах окремих регіонів виникли групи дієцезій. Protos, перший серед єпископів регіону, був єпископом першого престолу митрополії, і його посада митрополита завжди була пов’язана з його престолом. Вселенські Собори надавали митрополиту певні прерогативи (presbeia, pronomia, dikaia), але завжди в рамках синодальності. Таким чином, І Вселенський Собор (Нікея, 325), хоча вимагав, щоб усі єпископи провінції особисто брали участь у виборі й хіротонії єпископа або дали на це письмову згоду, то синодальний акт par excellence надавав митрополиту повноваження затвердити (kyros) вибір нового єпископа[7]. IV Вселенський Собор (Халкедон, 451) знову нагадав про права (dikaia) митрополита, наголошуючи, що його посада церковна, а не політична[8], як і VII Вселенський Собор (Нікея ІІ, 787)[9].
- Апостольське Правило 34 пропонує канонічний опис співвідношення між protos та іншими єпископами кожного регіону: «Єпископи провінції чи регіону [ethnos] повинні визнати одного з них першим [protos] між ними і вважати його їхнім главою [kephale], і не робити нічого важливого без його згоди [gnome]; кожний єпископ може робити тільки те, що стосується його дієцезії [paroikia] і залежних від неї територій. Але перший [protos] нічого не може робити без згоди всіх. І у такий спосіб запанує злагода [homonoia] і Бог буде прославлений через Господа в Святому Духові»[10].
- Інститут митрополії – це одна з форм регіонального сопричастя між локальними Церквами. Згодом розвинулися інші форми, а саме патріархати, що складалися з кількох митрополій. Митрополити і патріархи були дієцезіяльними єпископами з повною єпископською владою у своїх дієцезіях. Однак у питаннях, які стосувалися їхніх митрополій чи патріархатів, вони повинні були діяти у згоді зі своїми співбратами-єпископами. Такий спосіб діяльності лежить в основі синодальних інституцій у вузькому значенні цього терміну, таких як регіональний синод єпископів. Ці синоди скликав і очолював митрополит або патріарх. Він і всі єпископи діяли комплементарно і звітували перед синодом.
Церква на Вселенському рівні
- Між четвертим і сьомим століттями Вселенські Собори встановили і затвердили порядок (taxis) п’ятьох патріарших престолів, причому престол Рима займав перше місце і здійснював примат честі (presbeia tes times), а за ним, згідно з канонічною традицією, йшли, у цьому конкретному порядку, престоли Константинополя, Александрії, Антіохії та Єрусалима[11].
- На Заході першість Рима розумілася, особливо з IV століття, у зв’язку з роллю Петра серед апостолів. Примат Єпископа Рима серед єпископів поступово пояснювали як прерогативу, що належала йому, оскільки він був наступником Петра, першого серед апостолів[12]. Таке розуміння не прийнялося на Сході, де було інше тлумачення Святого Письма та Отців Церкви з цього питання. Про це ми поговоримо пізніше.
- Коли новий патріарх обирався на один із п’яти престолів у taxis, то зазвичай він надсилав листи всім іншим патріархам, повідомляючи про своє обрання і включаючи визнання віри. Такі «листи єдності» глибоко виражали канонічний зв’язок сопричастя між патріархами. Включенням ім’я нового патріарха в належному порядку в диптихи своїх Церков, які читаються на Літургії, інші патріархи визнавали його обрання. Taxis патріарших престолів найбільше виражався у звершенні святої Євхаристії. Коли два або більше патріархів звершували Євхаристію, вони ставали відповідно до taxis. Ця практика виражала євхаристичний характер їхнього сопричастя.
- Починаючи з І Вселенського Собору (Нікея, 325), основні питання віри та канонічного порядку в Церкві обговорювалися та вирішувалися на вселенських соборах. Хоча Єпископ Рима не був особисто присутній на жодному з цих соборів, але завжди його представляли його легати або він погоджувався з рішеннями собору post factum. Розуміння Церквою критеріїв визнання собору вселенським розвивалося упродовж першого тисячоліття. До прикладу, під впливом історичних обставин VІІ Вселенський Собор (Нікея ІІ, 787) подав детальний опис критеріїв у тодішньому розумінні: згода (symphonia) глав Церков, співпраця (synergeia) з Єпископом Рима, згода інших патріархів (symphronountes). Вселенський собор повинен мати свій номер у послідовності вселенських соборів, а його вчення повинно узгоджуватися з вченням попередніх соборів[13]. Прийняття всією Церквою завжди було остаточним критерієм вселенськості собору.
- Упродовж століть до Єпископа Рима неодноразово зверталися зі Сходу з дисциплінарних питань, таких як усунення єпископа. На Сардикійському Соборі (343) була спроба встановити правила такої процедури[14]. Трулльський Собор (692) прийняв рішення Сардики[15]. Канони Сардики визначали, що засуджений єпископ може подати апеляцію до Єпископа Рима, і останній, якщо так вважатиме, може наказати провести повторний розгляд справи єпископами сусідньої провінції. Апеляції в дисциплінарних справах також подавалися до престолу Константинополя[16] й інших престолів. Такі звернення до більших престолів завжди розглядалися у синодальний спосіб. Апеляції до Єпископа Рима зі Сходу виражали сопричастя Церкви, але Єпископ Рима не здійснював канонічної влади над Церквами Сходу.
Закінчення
- Упродовж першого тисячоліття Церква на Сході та Заході була єдина у збереженні апостольської віри, підтримці апостольського наступництва єпископів, розвитку структур синодальності, нерозривно пов’язаних з приматом, та у розумінні влади як служіння (diakonia) любові. Хоча єдність Сходу й Заходу часом порушувалася, але єпископи Сходу й Заходу усвідомлювали свою приналежність до єдиної Церкви.
- Ця спільна спадщина богословських принципів, канонічних положень та літургійних практик першого тисячоліття – необхідна точка відліку та потужне джерело натхнення як для католиків, так і для православних, які на початку третього тисячоліття прагнуть зцілити рани свого розколу. На основі цієї спільної спадщини обидві сторони повинні розглянути, як примат, синодальність і взаємозв’язок між ними можуть сприйматися і здійснюватися сьогодні і в майбутньому.
[1] Св. Максим Ісповідник, Mystagogia (PG 91, 663D).
[2] Св. Кипріян, De oratione dominica, 23 (PL 4, 536).
[3] Св. Йоан Золотоустий, Explicatio in psalmum 149 (PG 55, 493).
[4] Св. Ігнатій, Лист до смирненців, 8.
[5] Св. Кипріян, Ep.55, 24, 2; див. також, ‘episcopatus unus est cuius a singulis in solidum pars tenetur’ (De unitate, 5).
[6] І Вселенський Собор (Нікея, 325), канон 4: «Бажано, щоби єпископа призначали всі єпископи провінції; але якщо це важко через нагальну необхідність або через відстань, яку потрібно подолати, то повинні зібратися принаймні три єпископи; і, маючи письмову згоду відсутніх єпископів, вони можуть розпочати хіротонію. Затвердження [kyros] того, що відбулося, покладено на митрополита кожної провінції». Див. також Apostolic Canon, 1: «Єпископа повинні рукопокладати два або три єпископи».
[7] І Вселенський Собор (Нікея, 325), канон 4; і канон 6: «Якщо хтось стає єпископом без згоди митрополита, то великий Собор постановляє, що така особа навіть не є єпископом».
[8] IV Вселенський Собор (Халкедон, 451), канон 12: «Нехай міста, яким імператорські грамоти вже присвоїли титул митрополії, та єпископи, які ними керують, користуються лише честю цього титулу, тобто нехай будуть збережені належні права істинної [kata aletheian] митрополії».
[9] VII Вселенський Собор (Нікея II, 787), канон 11 надає митрополитам право призначати скарбників своїх суфраганних дієцецій, якщо єпископи цього не зробили.
[10] Див. Антіохійський собор (327), канон 9: «Єпископам у кожній провінції [eparchia] слід підкорядковуватися єпископу, який головує в митрополії.
[11] Див. І Вселенський Собор (Нікея, 325), канон 6: «Потрібно зберігати давню традицію, згідно з якою єпископ Александрії має владу над Єгиптом, Лівією та Пентаполісом, оскільки подібний звичай існує стосовно єпископа Рима. Так само в Антіохії та інших провінціях слід зберігати давні прерогативи [пресвеї] цих Церков». ІІ Вселенський Собор (Константинополь, 381), канон 3: «Нехай єпископ Константинополя… має примат честі [presbeia tes times] після єпископа Рима, бо це Новий Рим». IV Вселенський Собор (Халкедон, 451), канон 28: «Отці Церкви справедливо надали прерогативи [presbeia] престолу старого Рима, бо це імператорське місто. На цих самих підставах сто п’ятдесят найпобожніших єпископів надали ті самі прерогативи найсвятішому престолу Нового Рима, розумно прийнявши, що місто з владою імператора і сенатом має право мати ті самі привілеї, що і старий імператорський Рим, отож має бути піднятим до його рівня в церковних справах і посісти друге після нього місце» (Захід ніколи не прийняв цей канон). Трулльський Собор (692), канон 36: «Оновлюючи постанови ста п’ятдесяти Отців, що зібралися в Богом храниному та імператорському місті, та постанови шестисот тридцяти Отців, що зібралися в Халкедоні, ми постановляємо, що престол Константинополя матиме рівні привілеї [presbeia] з престолом Старого Рима, і буде високо шанованим в церковних справах, бо він є і повинен бути другим після нього. Після Константинопольського престолу йде престол Александрії, потім Антіохії, потім Єрусалима».
[12] Див. Єронім, In Isaiam 14, 53; Лев, Sermo 96, 2-3.
[13] Див. VII Вселенський Собор (Нікея II, 787): J. D. MANSI, Sacrorum conciliorum nova et amplissima collectio, XIII, 208D-209C.
[14] Див. Сардикійський Собор (343), канони 3 і 5.
[15] Див. Трулльський Собор, канон 2. Так само Фотійський собор 861 року прийняв канони Сардики, визнаючи за єпископом Рима право касації у справах, які вже розглядалися в Константинополі.
[16] Див. IV Вселенський Собор (Халкедон, 451), канони 9 і 17.